top of page
חיפוש

קשר גוף - נפש

הגוף והנפש מקיימים קשר הדוק ביניהם ומשפיעים אחד על השני. תהליכים גופניים משפיעים על מצבנו הרגשי והנפשי. ומנגד, למצב הנפשי יש השלכות ישירות על תפקוד הגוף ובריאותו. כפועל יוצא לכך, דיכאון, לחץ, חרדה וקשיים נפשיים אחרים אינם מתרחשים רק ברמה הנפשית, אלא  משפיעים ומושפעים מפעילות הגוף והמערכות השונות בו.



ההוכחות המדעיות למערכת הקשרים הזו נחקרות מזה שנים רבות. כך למשל, ידוע שכאשר אנו חווים רגשות חזקים של לחץ, פחד או כעס, חלות תגובות גופניות כמו הגברת פעילות הלב, עליה בלחץ הדם, התכווצות כלי הדם ועוד. ראיות מחקריות מראות כי סטרס ממושך מגביר סיכון להתפתחות מחלות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וסרטן. כמו כן, מחלות גופניות מהוות גורמי לחץ נפשיים. הן מכבידות על תחושת הרווחה והביטחון ועלולות לעורר חרדה, תסכול ודיכאון. 

יתר על כן, הגוף והנפש משפיעים זה על זה בתפקוד היומיומי הרגיל והשוטף. כך למשל, שינה לקויה וחוסר שקט גופני פוגעים במצב הרוח ויכולת הריכוז, וכן תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית ועישון מגבירים סיכון לדיכאון וחרדה. בצד ההפוך, רגשות חיוביים כמו אופטימיות, שמחה והרמוניה פנימית מסייעים לחיזוק מערכת החיסון ושמירה על בריאות טובה.

מסיבות אלו, חשוב מאוד להקפיד על איזון ובריאות של הגוף והנפש כאחד. דרך זו של התבוננות כוללת על כל מרכיבי החיים תסייע לנו להשיג רווחה נפשית מיטבית, בריאות גופנית והרמוניה פנימית.


bottom of page