top of page
חיפוש

הורות מיטיבה

להיות הורה הוא אחד האתגרים הגדולים והמשמעותיים ביותר בחייו של אדם. הורות דורשת השקעה רגשית ועבודה מתמדת, כאשר רובנו מגיעים לתפקיד זה, ללא הכנה או הדרכה מספקת ומוצאים את עצמנו לאורך השנים מול אתגרים מגוונים המשתנים בהתאם לגיל, נסיבות החיים והאופי המסוים של הילד האישי שלנו .




 

למרות שכל ילד וכל זוג הורים הם עולם ומלואו (ונכון יותר, כמה עולמות ומלואם) להלן מספר עקרונות המאפיינים הורות מיטיבה.

קשר חם וקרוב - ילדים זקוקים לתחושת בטחון, אהבה, כבוד והקשבה כדי לפתח דימוי חיובי על עצמם ועל העולם. באופן הזה, הם יכולים להפגין סקרנות, לחקור ולגלות את העולם, בידיעה שיש להם "חוף מבטחים" לחזור להישען עליו במקרה הצורך. 

תקשורת פתוחה - יש לתקשר עם ילדים בצורה גלויה, כנה ועניינית כדי ליצור אמון. גם במצבים מורכבים, ואפילו בעיקר, ילדים זקוקים לאמירות ברורות, הנותנות להם ודאות ומעבירות את המסר ש"בבית שלנו אפשר לדבר על הכל". זכרו שילדים חשופים להמון מידע והם זקוקים למבוגר עליו הם סומכים שיתווך להם אותו. 

גבולות וכללים - בדיוק כמו תקשורת פתוחה וקשר חם, גם גבולות מייצרים עבור ילדים תחושת ביטחון וודאות. דמיינו מגרש משחקים שנמצא ליד הכביש, במצב כזה גם ההורה וגם הילד עלולים להרגיש לא בטוחים. עכשיו תוסיפו בדמיונכם גדר… בדיוק באותו אופן גבולות מייצרים מרחב פעולה בטוח, בתוכו אפשר להתנסות ולפתח עצמאות ללא חשש. 

שייכות לצד ייחודיות - ילדים כמו מבוגרים רוצים להרגיש שייכות. שייכות למשפחה, שייכות לסביבה הלימודית והחברתית. מגיל צעיר הם מחקים אותנו המבוגרים, רוצים לפתח עצמאות וכן רוצים להיות "כמו כולם" ולהצליח בפעולות תואמות גיל. לצד זאת, הם רוצים להיות ייחודיים ולגלות את הדבר האחד כלפיו יש להם תשוקה אמיתית וכישרון. עזרו להם ועודדו אותם לגלות כישרונות וחוזקות ייחודיות להם. 

דאגה לצרכים ההוריים - בתוך מורכבות החיים, ובפרט, בתקופה קשה כמו היום, על מנת להיטיב עם ילדינו, אנו צריכים לדאוג ולשמור גם על הכוחות שלנו. זיכרו להחזיר לעצמכם נשימה ולמצוא את הדברים שממלאים אתכם. במקרה של קושי זכרו להישען אחד על השני, על חברים קרובים ועל פעולות שאתם נהנים מהם. וכמובן בדיוק כמו שאנו מלמדים את ילדינו, במידת הצורך, אפשר לפנות ולהתייעץ עם גורמי הטיפול המתאימים.  

bottom of page