top of page
חיפוש

הורות

הורות יכולה להיות מספקת, אך עם זאת היא גם יכולה להיות קשה. על ההורים מוטלת אחריות רבה; הם צריכים לטפל בצרכים היומיומיים של של התינוק או הילד, הם גם אחראיים לעזור ולהדריך את ילדיהם לפתח כישורי חיים כמו מיומנות חברתית והתנהגויות מתאימות שונות. כל ילד מצריך התייחסות והדרכה אחרת מהוריו, כך שלא כל ילד מקבל את אותו היחס מאותם ההורים. הורים טריים או הורים שמתמודדים עם בעיה נפשית, עלולים לחוות קשיים במפגש מול הילד.



מרגע ההודעה על ההריון (או על האימוץ), ההורים יוצפו בעצות כיצד לגדל את ילדם, אם זה מההורים שלהם, חברים, מאמרים ואנשי מקצוע. ישנם מקורות מידע נרחבים בכל הנוגע לגידול ילדים וחלק מהמקורות סותרים את האחר, מה שיכול לבלבל את ההורה הטרי. הורים המוצפים במידע יכולים להילחץ ולאבד את הביטחון בעצמם בכל הנוגע לגידול וטיפול בילד.

חלק מהקשיים שהורים יכולים להיתקל בהם הם היכולת לספק את צרכי הילד באופן רציף ועקבי (בשל אילוצי החיים כמו עבודה וכו…), קשיים כלכליים, מחסור בשינה ועייפות מתמשכת, תכנון זמנים ושמירה על קשרי חברות. הורות יכולה להיות מאתגרת יותר כשמתמודדים עם ילד שיש לו מוגבלות פיזית או התפתחותית הדורשת טיפול נוסף, בעיקר כשיש עוד ילדים שצריך לתת גם להם תשומת לב שווה.

להורים יש השפעה גדולה על ילדיהם, למעשה, ההורה, לרוב, יהיה האדם המשפיע ביותר בחייו של הילד, אך עם זאת, השפעת ההורים על ילדיהם יכולה להיות גם מוגבלת. ילדים עשויים ללמוד רעיונות חדשים מחברים ומקשרים במסגרות שונות. לחץ חברתי הינו דבר שיכול להוביל את הילד לפתח בעיה התנהגותית וזה עלול לקרות ללא קשר למאמצים של ההורה לשמור על בטיחות וביטחון הילד. הורים רבים בוחרים להשתמש בסגנון ההורות ובשיטות של ההורים שלהם, הם עשויים להאמין שמה שעבד עבורם, יעבוד כנראה גם עבור הילדים שלהם. הנחה זו לאו דווקא נכונה, כל ילד וכל הרכב משפחתי הוא שונה וייתכן ששיטת הורות אחת לא תעבוד עבור כל הילדים.

הורים רבים פונים לעזרה בשל קשיים מול ילדיהם. לעיתים הקושי נובע מהמפגש בין ההורה והילד ולאו דווקא בשל בעיה ספציפית מול הילד. חוסר אונים, אשר נובע מכל סיבה כלשהי, של ההורים מול ילדיהם עשוי להיות קשה ומעיק עבור ההורים. מטפל או איש מקצוע אחר בבריאות הנפש יכולים לעזור להורים להתמודד עם זה. לפעמים העזרה תהיה נתינת כלים ושיטות התמודדות ולעיתים הטיפול יהיה של ההורה בלבד, להבין מדוע הקשיים האלה עולים והאם הם נובעים בכלל מהילד עצמו או בשל דברים שמקורם בהורה.

הקשיים עלולים לגבור כשמדובר בהורות יחידנית. ישנם הורים בודדים מבחירה וישנם הורים בודדים מכורח נסיבות המציאות, גירושין, מוות וכו. הורה יחיד יחווה קושי ומתח מוגבר, הוא נושא על כתפיו אחריות גדולה יותר מאשר זוג הורים. כאשר ישנם ילדים בתמונה וההורה הופך לבודד, הדבר יכול להביא לקשיים התנהגותיים שיהפכו את הקושי של ההורה לאפילו גדול יותר. דוגמא נוספת היא הורים גרושים החולקים משמורת משותפת על ילדיהם. הילדים עשויים למצוא כללים ושגרות שונות מבית אחד לשני ויהיה להם קשה להסתגל לחוסר העקביות הזה, מה שיכול להביא קשיים שונים.

הורים חד הוריים טריים עשויים להתקשות באכיפת כללים ללא תמיכה, בנוסף לכך שכנראה יחוו גם קשיים כלכליים בשל היותם המפרנסים היחידים.

ילדיהם של ההורים הבודדים יכולים להרגיש קושי רב כשיראו את הוריהם מנסים ליצור קשרים ומערכות יחסים רומנטיות. ישנם הורים שימנעו מהאופציה הזו כדי להקל על הקושי של ילדיהם ואז יחוו בדידות שעלולה להוביל לחרדה ודיכאון.

בשל האחריות המרובה המוטלת על הורים בודדים בגידול ילדיהם, רצוי, במידת האפשר, להיעזר בקרובי משפחה וחברים, לשמור על קשר חברי, לפנות זמן גם לעצמם ובמידת הצורך, להיעזר באיש מקצוע שיוכל להבין את המצב בבית בצורה אובייקטיבית, להיות להם אוזן קשבת ולתת טיפים שיכולים לעזור.

טיפול בהורות מסייע להורים להתמודד עם הקשיים שהורות מביאה עימה אך גם עוזר להורים לטפל ולהבין את חוויות העבר שלהם שעשויים להשפיע על האופן שבו הם מתייחסים לילדיהם. במקרים רבים, טיפול בהורות עשוי לסייע להורים לתקשר טוב יותר זה עם זה, כדי לשמור על גישת הורות מגובשת ואחידה וגם יעזור להבין להורים להבין את עצמם יותר. טיפול בהורות מספק אזור נטול שיפוט להורים לדון ברגעים קשים בהורות וללמוד כיצד לנהל טוב יותר את הרגעים הקשים הללו. מטרת הטיפול בהורות היא להעניק להורים את הידע, הכלים, ההדרכה והתמיכה הדרושים להם כדי לטפל בילדיהם בצורה האידיאלית ביותר. יתרונותיו של הטיפול בהורות יכללו תמיכה בתקופות הורות קשות, מקום בטוח לעיבוד רגשות, גיבוש גישת חינוך אחידה ומתאימה לילדים, תרגול עם ויסות רגשות ועוד… טיפול בהורות עלול להיות מאתגר, הוא עשוי לדרוש מההורים לחדש זכרונות כדי לעבד נכון את הרגשות שלהם ולהתקדם קדימה. ישנם אנשים שירגישו קשיים במהלך הטיפול הזה ואולי להפסיקו באמצע, אך חשוב לזכור, שכדי שטיפול בהורות יצליח, ההורים צריכים להיות מחויבים ומעורבים, להבין שזהו תהליך ולא דרך מקוצרת.


bottom of page